Denne oppgaven har jeg valgt å løse ved å overvære en undervisningstime. Tok kontakt med en lærer, etter anbfaling av elever, som er aktiv bruker av IKT i undrvisninga. Installerte meg bakerst i klasserommet for å overvære geografiundervisning i en 1. klasse på studiespesialisering.
Læreren brukte stoff fra nettet som innholdsmssig lå nært opp til læreboka. Ved hjelp av figurer som bl.a. viste lagdelinger og landforskyvninger fikk man et enkelt bilde av hvordan olje dannes og kan utvinnes. Og en modell av et kraftverk viste hvordan vannet genereres til elektrisitet. Den digitale fremstillingen og en dyktig lærer gjorde at det ble enkelt å forstå de grunnleggende prinsippene.
Mange av elevene var svært engasjerte, og disse brukte også PC'ene aktivt på fag. Men like mange brukte PC'en på andre ting. Men selv om spill og Facebook dominerte hos så mange, så var også disse aktivt med i det som foregikk ved kateteret.
Her var det en lærer som var svært bevisst i bruken av IKT. Ikke minst var han opptatt av å ikke bli stående med ryggen til klassen og skrive på tavla. På den måten klarte han bedre å holde fokus på undervisninga.
Dersom biblioteket skal bidra med veiledning, må det bli gjennom hjelp til søking på internett og opplæring i bruk av bibliotekbaser.
Jeg oppfatter din "undersøkelse" som positiv. God bruk av nettressurser for å anskueliggjøre kompliserte sammenhenger. Engasjerte og aktive elever, noen multitaskende med trivielle sysler.
SvarSlettIKT er en sammensatt kompetanse under stadig utvikling. Informasjonssøk er en viktig komponent. Men hva skal elevene gjøre med informasjonen? Skal de lære noe må de være aktive. Kanskje trenger de hjelp til å vurdere, bearbeide, kreerer, presentere og publisere? Elever, bibliotekarer, lærere og andre lærer av hverandre, ikke minst IKT og med IKT.
Brukerveiledning ved skolestart er en fin måte å informere elevene om de forskjellige muligheter som finnes på biblioteket/nettet.
SvarSlettJeg avtaler med lærerne når hver enkelt klasse skal komme inn til biblioteket. Først er det en omvisning på biblioteket for å vise dem de samlinger vi har. Så går vi til auditoriet og søker i diverse bokbaser. Det hjelper elevene til å bli trygge i internettsøk og hva de kan finne i vår egen bokbase. Der kan hver elev også reservere bøker og fornye lån.