I NF-rapporten "Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring" kap. 4 blir læringsprosesser belyst.
Her snakker man om tilrettelegge for aktiviteter som skal gjøre eleven i stand til å være delaktig i prosesser som skal fremme læring. Læring i denne fasen betyr handling eller erfaring, som skal synliggjøre overfor både lærer og elev hvor eleven står. Undervisning i denne fasen sees på som en indirekte prosess, da den ikke kan observeres direkte. Bruner (1999) sier at "læring skal være den lærendes aktive, meningssøkende prosess". Vygotsky går videre i å knytte sammen læring og undervisning i det han kaller "den nærmeste utviklingssonen, som betyr at eleven får nødvendig støtte og hjelp til å komme videre i en sosial prosess - lærer, medelever og videre til læremidlene.
NOU nr.8/2009 sier bla. om læring og læringsprosesser: Læring medfører aktivisering av motoriske, kognitive og sosioemosjonelle funksjoner, og medfører et endret handlings-, innsikts, og opplevelses- og holdningsrepertoar. Videre sitert: Læringen kan være en følge av å leve i et miljø, delta i et arbeid eller i en annen aktivitet, og kan dermed ha preg av å være noe en "får på kjøpet". Dette kalles gjerne medfølgende læring eller medlæring.
Ut fra disse tillærte ferdighetene eleven har fått, kan så den videre kunnskapstilegningen starte. Men for å oppnå at eleven skal bli en aktiv deltaker i egen læringsprosess, kommer begrepet "stillasbygging" inn (Bruner). Dette betyr en arbeidsplattform der eleven skal bli trygg på seg selv og sine evner, og kunne lære utfra egne forutsetninger. Vygotsky sier: Bli istand til å reflektere over egen læreprosess".
Kursagenten.no viser i sin atrikkel om læring og læringsprosesser en trappemodell. Denne viser at man må bevisstgjøres sin inkompetens for å gå de neste stegene for så å se hva man er kompetent til, for så å se at man kan fortsette å tilegne seg kunnskap.
Fra egen læringsprosess så langt i dette studiet, viser blogging hva tilbakemeldinger fra lærer og medelever kan bety. Kommentarer og spørsmål får en til å tenke gjennom innlegget på nytt, få en til å bli mer bevisst egen forståelse, og derigjennom komme seg videre med egen læring.
Læring er vanskelig å observere eller måle. Når elevene er begeistret aktive, til stede i sin egen læring, må vi anta at de lærer. Det som kan måles på prøver (og PISA/TIMSS) er kanskje de "grunneste" former for læring, det vi har minst bruk for. Hvordan registrere "endret handlings-, innsikts, og opplevelses- og holdningsrepertoar"? Hvor gode er vi til å fremme "den lærendes aktive, meningssøkende prosess"?
SvarSlettHenvisning til interessant artikkel hos kursagenten. Denne kunne du ha linket til.
Dine opplevelser med blogging er en veldig fin kobling fra teori til erfaring.
På kvaliteten i blogginnlegg og kommentarer kan vi vel registrere læring?
Kan bibliotekaren være stillasbygger? Dette spørsmålet stilte jeg meg i eksamensoppgaven i fjor. Og jeg kom vel frem til at det kan vi, så lenge vi har litt kunnskap om hvor elevene er eller bør være og ikke minst hva det er meningen de skal lære når de kommer til oss for å få hjelp. Det var et interessant tema å se på, og hvis du vil så kan du få lese oppgaven min :)
SvarSlett