Forskningen sier noe om at fellesskapsundervisningen i for stor grad har blitt tilsidesatt av indiviualisering i tilpasset opplæring. Imsen sier at "en ensidig individualisering kan være jungelens lov".
Kunnskapsdepartementet sier i St.melding 18 (2010-2011) at "Tilpasset opplæring er de tiltak som skolen setter inn for å sikre at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. De kan være knyttet til organiseringen av opplæringen, pedagogiske metoder og progresjon. Tilpasset opplæring i en mangfoldig sammensatt klasse eller gruppe vil ofte være krevende for lærerne. Fordi skolen først og fremst er en fellesskapsarena, kan ikke tilpasset opplæring forstås som en ren individualisering av opplæringen. Tilpasset opplæring handler om å skape god balanse mellom evnene og forutsetningene til den enkelte elev og fellesskapet."
For at læring skal skje, må både lærer og elev ha kunnskap om læring og forstå hva som fremmer læring hos den enkelte elev.
Elevsiden.no definerer læring slik:
"Læring igangsettes av eleven, og er en målrettet, kunnskapskonstruerende, selvregulert, strategisk virksomhet. Gjennom tilbakemelding fra selve aktiviteten eller omgivelsene og kontinuerlig evaluering av egne læringsforsøk utvides elevens kunnskaper, ferdigheter og forståelse."
Skal læringen foregå i fellesskapet, må læreren ikke minst kjenne sine elever, og kunne tilrettelegge for at læringsaktivitetene tilpasset den enkelte skal kunne utføres i bl.a grupper, at elevene skal kunne lære av hverandre og utvide kunnskapsfeltet.
Det å tilrettelegge for tilpasset læring er ikke enkelt hverken teoretisk eller praktisk. Det kan være store individuelle forskjeller mellom de enkelte elevenes behov, og det stiller store krav til lærestedet/lærer.
SvarSlettOm tilpasset opplæring fra forskning og Stortingsmelding med kobling til læring. "Definisjonen" på læring fra/på elevsiden.no er et godt utgangspunkt for diskusjon.
SvarSlettVariasjon i arbeidsmåter og faglige tilnærminger vil kunne gi god tilpasning for mange elever.